مصاحبه با آقای سعید صفار نژاد، صفحه آرا و تصویرگر « ایلیا و حیفیا »

ایلیا و حیفیا نام یک مجموعۀ داستانی است که تا کنون دو جلد از آن نوشته شده و جلد اول نیز به چاپ رسیده است. ایلیا و حیفیا را می‌توان از دستۀ داستان‌های راهبردی دانست. مقصد اصلی این مجموعه، نحوۀ تقابل جبهۀ طاغوت با جامعۀ اسلامی است. مخاطب اصلی این مجموعه کودکان و نوجوانان هستند که در این داستان‌ها یاد می‌گیرند که دشمن برای ضربه زدن به جامعۀ‌ اسلامی چگونه اقدام می‌کند و مسلمانان در برابر آنها چه برخوردهای صحیح و اشتباهی می‌توانند داشته باشند. داستان‌های این مجموعه در دو روستا اتفاق می‌افتد که یکی ایلیا و دیگری حیفیا نام دارد. مردم ایلیا مسلمان و شیعه و اهالی حیفیا یهودی هستند. رهبر مردم حیفیا خاخام موشل و رهبر مردم ایلیا نیز آقا سید محمد است. جلد اول این مجموعه «دزدان راز ایلیا» نام دارد که موضوع آن نفوذ از سوی دشمن و رازداری از طرف مسلمانان بوده و بر اساس آیۀ 118 سورۀ آل عمران انتخاب شده: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَهً مِنْ دُونِکُمْ لا یَأْلُونَکُمْ خَبالاً وَدُّوا ما عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ وَ ما تُخْفی‏ صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ؛‌ اى کسانى که ایمان آورده‏اید! محرم اسرارى از غیر خود، انتخاب نکنید! آنها از هر گونه شرّ و فسادى در باره شما، کوتاهى نمى‏کنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید. (نشانه‏‌هاى) دشمنى از دهان (و کلام) شان آشکار شده و آنچه در دلهایشان پنهان مى‏دارند، از آن مهمتر است. ما آیات (و راه‏هاى پیشگیرى از شرّ آنها) را براى شما بیان کردیم اگر اندیشه کنید!» در این کتاب علاوه بر اهمّیت رازداری و پیشگیری از نفوذ، مخاطب با اهمّیت راهبردی رهبری در جامعه آشنا می‌شود...

۱. آقای صفارنژاد شما از کدوم دسته از تصویرگرا هستید؟ تصویرگرایی که فقط چند پاراگرافی رو که می‌خوان براش تصویر بسازن می‌خونن یا کل کتاب رو می‌خونید و بعد تصویرگری انجام میدید؟

بنظرم تصویرسازی برای قصه و یا یه موضوع خاصی، باید مکمل متن یا قصه باشه. یعنی اگه متن، یه موضوعی رو داره بیان میکنه، تصاویرش هم  ‌می‌تونه اون متن رو کامل کنه و حتی چیزی به اون متن برای درک بیشتر قصه اضافه کنه. برای همین به نظرم تصویرگر باید حتما کل متن رو بخونه تا بتونه با اون آشنا بشه و درجریان همۀ ماجرا و همین طور مسائل جزئی قصه قرار بگیره تا بتونه یه تصویر با حس و حال اون کتاب ترسیم کنه.

  1. شما هر کتابی رو که بهتون پیشنهاد بدن تصویرگری می‌کنید؟ یا برای خودتون معیار و ملاکی برای انتخاب دارید؟

من همیشه برای خودم حد و مرز تعیین کردم و سعی می‌کنم طبق همون ملاک با مسائل مختلف برخورد کنم. همچنین چون یه بچه شیعه هستم و معتقدم که دینمون کامله و برای همۀ مسائل و چالش‌ها یه راهکار درست و عقلانی بیان کرده و همین طور چندین الگوی دینی با جملات و احادیث زیبا داریم که می‌تونیم از اونها راهنمایی بگیریم و دست اونها رو بگیریم که راه رو گم نکنیم.

دوست داری در این مورد بیشتر مطالعه کنی؟ خوندن این کتاب رو از دست نده!

اگه تا حالا کتاب رو ندیدی، میتونی یه قسمتایی از کتاب رو اینجا ورق بزنی ...

  1. چی شد که قبول کردید ایلیا و حیفیا رو تصویرگری کنید؟

خب شاید داستان‌های زیادی درمورد تقابل ظالم و مظلوم، و یا خیر و شر نوشته شده باشه؛ اما اینکه یه مجموعه قصه‌ای درمورد صهیونیست‌ها نوشته بشه و بتونه اعمال و رفتارهای اون‌ها رو تو قالب داستان بیان بکنه برای من، هم جالب بود و هم احساس می‌کنم که بچه‌ها به این موضوع و با این شکلِ بیان نیاز دارن.

 

  1. شما خودتون بچه دارید؟

بله من یه پسر حدودا ۵/۵ ساله دارم به اسم علی

 

  1. این قصه رو برای بچه‌تون می‌خونید؟

حتما برای بچه خودم این کتاب رو می‌خونم و براش توضیح می‌دم که توی دنیا آدمایی هستن که با شیطون دوست هستن و برای منافع خودشون به انسان‌های دیگه ظلم می‌کنن و اونها رو از خونه‌های خودشون بیرون کردن …

 

۶- اگه بخواید دزدان راز ایلیا و حیفیا رو تو دو سه جمله کوتاه توصیف کنید چی می‌گید؟

راز ایلیا و حیفیا یه داستان واقعی هستش که نه در گذشته و نه فقط در کشور فلسطین، بلکه تو همین روزا و شاید روی همه کرۀ زمین به مدل‌های مختلف داره اتفاق می‌افته.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.